window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);}gtag('consent', 'default', { 'ad_storage': 'denied', 'ad_user_data': 'denied', 'ad_personalization': 'denied', 'analytics_storage': 'denied' });window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date());gtag('config', 'G-4RPY5XB7QM');
Här har vi samlat de vanligaste frågorna om våra kurser som vi får.
Först och främst är risktvåan ett utbildningsmoment, inte ett ”prov”. Om du följer utbildningsledarens instruktioner och deltar i alla moment så har du alla förutsättningar för att klara dig bra och erhålla ditt intyg.
”Underkänd” blir du endast är om du har så pass dåliga körkunskaper att läraren anser att du inte kan tillgodogöra dig utbildningsmomenten på ett tillfredställande sätt. Då blir du nekad intyg och måste göra om utbildningen.
Risktvåan kallas ofta för ”halkkörningen”, men faktum är att själva halkkörningen bara är ett moment av flera under utbildningens gång. Exakt hur utbildningen är strukturerad kan variera något, men följande moment är återkommande:
En central målsättning med risktvåan är att skapa ökad förståelse för risker med bilkörning i olika slags väglag och under olika förhållanden. I detta ingår exempelvis: