window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);}gtag('consent', 'default', { 'ad_storage': 'denied', 'ad_user_data': 'denied', 'ad_personalization': 'denied', 'analytics_storage': 'denied' });window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date());gtag('config', 'G-4RPY5XB7QM');
Viktigt att tänka på under denna tid är att öka avståndet till framförvarande fordon, sänka hastigheten och vara noga med att köra lugnt och mjukt (det vill säga utan häftiga rattrörelser eller impulsiva infall).
En annan förutsättning är att bilen är rätt utrustad för detta väder.
Med andra ord är att det viktigt att vara väl förbered när väl halkan slår till. Hur ”skicklig” du än anser dig vara som bilförare kan du aldrig kompensera fullt ut för dålig planering. Har du fel däck på bilen så är risken att du råker ut för en sladdolycka mycket större än om du bytt till vinterdäck i god tid. Har du missat att utrusta bilen med isskrapa, så ökar du risken att råka ut för en olycka på grund av dålig sikt. Och så vidare.
Poängen med detta resonemang är att inte överskatta din förmåga som bilförare i förhållande till rådande omständigheter.
Bara för att du lärt dig korrigera en sladd i halt väglag, så ska du inte underlåta att sänka farten och köra med sans och förnuft när vägen är hal.
Det är naturligtvis viktigt att kunna hantera sin bil (något som du exempelvis får erfaren under halkkörningen), men detta ger i sig ingen garanti för att du klarar av en riskfylld situation när den väl uppstår.
Den bästa strategin är därför att alltid planera dig körning noga och på så vis undvika att riskfyllda situationer uppstår överhuvudtaget.
Detta är en av de absolut viktigaste lärdomarna med riskutbildningen – att förstå riskerna på våra vägar och lära sig undvika dem.
På många sätt är detta kunskap som kan vara livsavgörande, inte minst under våra kyliga delar av året. Här följer ett par viktiga riktlinjer att följa slår till på våra vägar.
Av all utrustning är däcken den enskilt viktigaste faktorn när det kommer till körning på halt väglag. Sätt på dina vinterdäck i god tid innan kylan slår till och kolla alltid mönsterdjupet ordentligt. Det ska vara minst 3 millimeter för däck som används vid vinterväglag mellan den första december och 31 mars. Kontrollera också lufttrycket i däcken. Med rätt lufttryck får du bra väggrepp samtidigt som du sparar på bränslet och miljön.
Andra viktiga faktorer är exempelvis:
Jämfört med körning på torr väg kan din bromssträcka på halt väglag bli upp till 10 gånger längre. Det är därför viktigt att du håller ett tillräckligt stort avstånd till framförvarande fordon. Detta för att du ska få gott om utrymme utifall du behöver bromsa.
Att anpassa farten efter väglaget är alltid viktigt, men det kan vara direkt livsavgörande under halka. Ta ansvar för din bilkörning och reglera farten på ett förnuftigt sätt och lämna alltid gott om utrymme för nödvändiga inbromsningar och fartregleringar.